מה עושה כתב שטח?

כתב שטח הוא אחד התפקידים הבסיסיים בשידורי ספורט ובעיתונות ספורט. אלו הדברים שכתב ספורט מסקר, כך הוא עושה אותם ואלו הכישורים שצריך כדי להתקבל לתפקיד

מה זה כתב שטח?

אם תחפשו הגדרה מילונית לכתב שטח, תמצאו את התיאור הבא: ״עיתונאי המעביר מידע עדכני ממקומות רחוקים למערכות באמצעי התקשורת הקשורים אליו: רדיו, אינטרנט, עיתון וטלוויזיה, והוא מהווה מקור חשוב להצגת מידע באמצעי התקשורת״. כל מי שמחפש מידע באינטרנט יכול למצוא אותו. אבל מי הוא באמת כתב השטח ומהי עבודתו?

תפקיד כתב שטח מול תפקידים שונים בגופי התקשורת

לכל גוף תקשורת יש מערכת שלמה שמניעה אותו. מערכות של גופי תקשורת כוללות מגוון רחב של תפקידים חשובים כמו: עורך ראשי, עורך משנה, כתב, מפיק, תחקירן וכו׳. העבודה בשטח היא בין המאתגרות ברשימה. כתב שטח הוא "תפקיד כניסה", כלומר תפקיד שאפשר להגיע ישירות אליו במערכת. זה תפקיד מהנה, לא תמיד קל, אבל בסוף אפשר להגיד שזאת העבודה הכי מספקת שיש.

כתב שטח בערוצים ובתקשורת הספורט

בכל ענף ספורט, כמעט לכל ערוץ או אתר ספורט יש עין במגרש שמסקרת את האירועים. העין הוא כתב השטח. כתבי השטח מסקרים משחקים ואירועים שעוד נרחיב עליהם בהמשך. הם מעבירים מידע מהימן שלקוראים יהיה נוח וכיף לקרוא ומעניקים תחושה שהגולשים נמצאים במגרשים גם אם הם נכנסים לכתבה מהנייד או מהמחשב.

מה עושה כתב שטח בתמונה ניתן לראות ראיון שמבצעת כתבת שטח של קול הספורט

העבודה של כתב שטח מתחלקת לכמה קצוות מרכזיים: 

סיקור משחקים, מסיבות עיתונאים, נחיתות והמראות בנתב"ג, אירועים והשקות חגיגיות. תמיד תהיה נוכחות של כתבי שטח על מנת להיות העין של הגוף בו הם עובדים באירועים אלה.

סיקור משחק

סיקור משחק מצריך ריכוז שיא לכל אורכו, על מנת לשים לב לפרטים הקטנים, כמו לתנועות ידיים של שחקנים אם הם לא מרוצים מהחילוף, או אם יש חילוקי דעות עם המאמנים או עם אחד השחקנים.

גם תגובת הקהל היא סופר חשובה והמילים של הקהל יכולות להשפיע על הרבה דברים שקשורים לעתיד המועדון. למשל, אם האוהדים קיללו אושיה במועדון שיכולה להיות שחקן, מאמן, עוזר מאמן וכו׳, זרקו עליו חפצים ובסיום המשחק מחכים לו מחוץ לאצטדיון כדי להמשיך את הלהט, זה חייב להיות מסוקר על ידי הכתבים בשטח. מחובתם לעדכן את המערכת ולמסור את המידע. אם לצורך העניין הקבוצה תעמוד לדין יום למחרת בגין הדברים האלה ואתם לא סיפקתם את הסחורה ולא דיווחתם על זה, אוטומטית העבודה שלכם נעשתה בצורה לא מספיק טובה. במקרים כאלה נמדדת עבודתכם. זוכרים? דגש על הפרטים הקטנים ״והעין של המערכת״.

מסיבות עיתונאים

לפני כל משחק בליגה מתקיימת מסיבת עיתונאים. במסיבת העיתונאים יש שחקן שנבחר על ידי הדובר והמאמן, והוא עונה לשאלות הכתבים מכלי התקשורת השונים. לא פעם כתבי הספורט עסוקים בדיווחים אחרים ומי שנקראים לדגל הם כתבי השטח. מסיבות עיתונאים לא מגיעות בהפתעה גמורה. יש זמן וצריך לעשות שיעורי בית לפני.

גם אם זאת לא קבוצה מדוברת אלא צנועה יותר ובתחתית הטבלה, או רק קבוצה שעלתה ליגה, הכתבים מחויבים להיות בקיאים ולדעת איזה שאלות לשאול. השאלות צריכות להיות רלוונטיות, איכותיות וגם לשרת את קהל הקוראים והצופים שלכם. אתם צריכים להבין מה בעצם הצופה או האוהד בבית היה רוצה לשמוע מהדמויות המרכזיות של המועדון. כאן נדרשת הכנה מירבית.

טיפ הזהב: להגיע מוכנים לכל תרחיש ולהיות בעלי ידע רחב בכל ענף ובכל קבוצה, כדי להיות בביטחון מלא וגם לייצג את המערכת שלך ואותך בכבוד.

המראות ונחיתות

גם נחיתות והמראות בנתב״ג הן חלק מהעבודה השוטפת. ברוב המקרים איש מתוך המערכת מעדכן את כתבי השטח מתי קבוצה ממריאה או נוחתת בשדה התעופה. כתבי השטח צריכים להגיע מספיק זמן מראש כדי לא לפספס את ההתרחשויות.

כתב שטח טוב חושב מחוץ לקופסא

יש מקרים שהדוברים לא מאשרים לשחקנים או למאמן להתראיין. יש כתבי שטח שלא יעשו את העבודה כמו שצריך וישלימו עם הסיטואציה ויש כתבי שטח טובים שיגדילו ראש ויחשבו איך להוציא את המקסימום בסיטואציה כזאת, יזהו תנועות גוף של השחקנים, הבעות פנים – אם הן שמחות, עצובות או מאוכזבות.

לפעמים, ״לזרוק מילה״ לשחקן כשהוא יוצא מגבולות המכס יכולה להביא תוצאה מספקת של תגובה, של הבעת פנים או תנועה שאפשר להבין ממנה הרבה. לעיתים, נחכה זמן רב ונבין שאולי ״הופעל״ עלינו טריק שכיח ובעצם מי שאנחנו מחכים לו יצא דווקא מטרמינל אחר, ולאו דווקא מאולם הנחיתות המפורסם. במקרים כאלה צריך להפעיל את החושים, לסמוך על עצמנו בהיגיון מוחלט ולהבין שאולי זאת הייתה אמורה להיות משימה פשוטה אבל היא הופכת פתאום למורכבת, שדורשת מאיתנו לעשות בדיקה מעמיקה ולקחת סיכון. כתבי השטח יצטרכו לקחת החלטות שהן לעיתים גורליות בידיעה הסופית שמתפרסמת.

הכי חשוב להסתכל תמיד מסביב, כי אולי פרט מידע ממי שלא חשבתם שיכול להועיל דווקא יעזור וזאת תהיה הכותרת. לא יזיק לשאול בעמדת המידע או את הביטחון לגבי אותה טיסה/המראה.

עבודת כתב שטח

 

השקות

כמעט כל כתבי השטח אוהבים את המשימות הקלילות יותר של אירועים והשקות חגיגיות.

אנשי הספורט מורידים את גופיות האימון ומגיעים לחתונות או לאירועים מתוקשרים. אפשר לקרוא לזה ״ניצול מצב טוב״. בכל ריאיון שיעניק שחקן או כל בעל תפקיד במועדון מסוים על האירוע יהיה אפשר לשאול שאלות שהן מקצועיות, על עתיד הקבוצה, עתיד המשחק, או אירוע מרכזי שעדיין לא דובר בתקשורת.

גם כאן הכתבים חייבים להגיע מוכנים ולהבין מה הם שואלים וכמובן לדעת איך. אם לצורך העניין נתקלנו בשחקן שיש שמועות שהוא עוזב את הקבוצה והוא מגיע לחתונה, נתחיל קודם בלהתמקד באירוע ורק לאחר מכן נשאל את השאלות המקצועיות יותר. טיימינג טוב ישדרג את הכתבים ואת הכתבה.

מה דרוש מכתב שטח בתחום הספורט?

בתפקיד הזה הדיוק הוא מרכיב מאוד חשוב, לצד ביטחון עצמי, חוש לזהות אם משהו לא רגיל קורה וכמובן ידע רחב על כל קבוצה וענף. הידע הנרחב חשוב כי כתבי שטח לא מסקרים קבוצה מסוימת באופן שוטף, אלא מסקרים את כל ענפי הספורט.

לכל קבוצת כדורגל וכדורסל יש דובר: האיש שאחראי על התקשורת והמדיה. הדובר הוא החוט שמקשר בין הקבוצה לכתבים. הדובר הוא זה שלרוב מאשר שמועות על הגעה או עזיבה של שחקן וגם מחליט בסיום משחק מי מהשחקנים ידבר עם התקשורת.

יש מקרים שבהם ירצו הדוברים לשמור על שקט תעשייתי בקבוצה ולהגיד לכתבים ש״כרגע זה לא זמן טוב לשאול על הנושא״. כתבי שטח חדים יידעו שלא מחייב שהמידע יגיע רק מתוך המועדון, אלא גם מאנשים מסביב לו: משפחה ואפילו נהג האוטובוס ״שבטעות״ מספר מה קורה בחדרי חדרים – מה שמוביל לידיעה בלעדית ולעבודה חרוצה. כתב מנוסה גם יידע מיהן דמויות המפתח שמסביב לקבוצה ואיך ליצור איתן קשר.

העבודה של כתבי השטח היא מגוונת, מעניינית ובעיקר בלתי פוסקת. אנשים שחושבים מחוץ לקופסא, שמוכנים להשקיע, לעבוד קשה וכמובן ליצור קשרים נכונים ולהביא ידיעות מעניינות, גם אם הם לא מסקרים קבוצה אחת ספציפית, יענו על ההגדרה ״כתב שטח טוב״.

טיפ למקפצה מקצועית

אם אתם רוצים להשתלב בתחום, קורס תקשורת הספורט של קול הספורט יכול לעזור לכם ללמוד את הכישורים הנדרשים, לשפר כישורים קיימים, להתנסות בשטח וליצור קשרים שיכולים להקפיץ לכם את הקריירה. תשאירו פרטים פה בטופס ותזניקו את הקריירה!

תוכן עניינים

לפרטים נוספים

עקבו אחרינו

פוסטים אחרונים

רוצים לשמוע עוד?

צרו קשר עכשיו בווטסאפ

עקבו אחרינו

דילוג לתוכן