כל מה שצריך לדעת כדי להיות שדרן ספורט מצליח

שדרן ספורט הוא אדם המעביר לציבור מידע על אירועי ספורט, בדרך כלל באמצעות הטלוויזיה או הרדיו. אז מה צריך שיהיה לשדרן ספורט טוב?

שדרן ספורט הוא אדם המעביר לציבור מידע על אירועי ספורט, בדר"כ באמצעות הטלוויזיה או הרדיו. מקצועות קרובים הם כתבי ספורט, בפרינט או באינטרנט. מה הכלים שיתרמו להצלחה בתפקיד?

שדרן ספורט

שדרן ספורט צריך לדעת הרבה דברים כדי לבצע את עבודתו. הוא צריך להיות מסוגל לדבר ברור, לדעת להשתמש בקול (דיקציה/אינטונציה), להיות בעל ידע רב על המשחק/ענף שהוא משדר, ולהיות מסוגל להבין מה קורה במגרש. כדי להתכונן לשידור הקרוב, גם השדר וגם הפרשן יעברו על הערות ממשחקים קודמים וילמדו על כל שחקן או קבוצה שעשויים להופיע.

סט כלים שצריך כל שדרן ספורט

ידע בספורט

האחריות החשובה ביותר של שדרן ספורט היא לספק סיקור חסר פניות של אירוע, שאין לו קבוצת מועדפת או אנדרדוג ברור. שדרני ספורט אחראים על הפרשנות וההצגה של המשחק בזמן שהוא קורה ואחראים לתאר מה קורה במשחק ומה עומד על כף המאזניים עבור השחקנים.

לשדר ספורט יש בדרך כלל ידע עמוק ומומחיות בספורט שהוא משדר: התפקיד שלו הוא לדעת את חוקי המשחק, איך הוא משוחק וכל פרט אחר שחשוב כדי להבין מה קורה במשחק. זה מאפשר לו לספק פרשנות, עובדות ומידע אחר על המשחק לצופים או למאזינים.

בזמן המשחק העבודה העיקרית של שדר הספורט היא לספק פרשנות חיה של אירועי ספורט כמו כדורגל, כדורסל וכו'. אחרי המשחק הוא גם צריך, לעתים, לנהל ראיונות עם שחקנים ומאמנים ולספק את הניתוח שלו לגבי מה שקרה זה עתה.

התנהלות טבעית

שדר ספורט יזדקק להכשרה בתחום מכיוון שסביר להניח שהוא יצטרך ניסיון בכתיבה וביצוע ראיונות שטח.

לעתים קרובות השדרים נדרשים למיקרופונים ואוזניות בזמן הצילום, וצריכים להיות מסוגלים להתנהל בטבעיות עם הציוד הזה.

דיבור – הקול של השדרן הוא כלי העבודה שלו

השדרן צריך להיות מסוגל לדבר באופן ברור, כך שהמשחק יובן לאנשים שלא צופים בו כמותם. השדרן צריך גם להבין כיצד להציג את המשחק בצורה מובנת לקהל. השדרים גם צריכים להיות מסוגלים ללכוד את ההתרגשות של כל רגע ולהעביר אותה באמצעות הקול שלהם.

ראיונות עם שחקנים

אחת המיומנויות החשובות ביותר ששדר ספורט צריך ללמוד היא לראיין שחקנים/מאמנים. זאת מיומנות קשה שלוקח זמן ותרגול כדי לשלוט בה.

לראיין שחקנים זה לא רק לשאול אותם שאלות, זה לדעת מתי לשאול את השאלות. מראיין טוב יודע מתי מתאים לשאול שחקן על הרגשות שלו במשחק, האסטרטגיה שלו למשחק הבא או איך הוא מרגיש לגבי הקבוצה השנייה. כמו שאמר פעם שדרן ספורט אחרי ריאיון עם ספורטאי מתוסכל: "זה לא שהם לא אוהבים את המראיין, זה פשוט שהם לא מוכנים".

למה חשוב להיות מוכנים כשמראיינים שחקנים? יש לקבוע ריאיון מראש כדי שהמראיין יוכל לשאול שאלות ברגעים המתאימים. יש לחשוב על השאלות כדי שתהיה זרימה ברורה של שיחה.

כלים שדרושים להיות שדרן ספורט מצליח - בתמונה אחד הסטונדטים של כל הספורט בשידור משחק

ההבדל בין שדרן ספורט לפרשן ספורט

קל לבלבל בין שדרן, פרשן וכתב ספורט. לפעמים אותו אדם יעשה את כל הדברים האלו, אבל מדובר בתפקידים שונים.

שדר ספורט הוא האדם שנותן תיאור שוטף של המשחק לקהל. רואים אותו בטלוויזיה או מאזינים לו ברדיו והוא מתאר את מה שקורה.

שדרן ספורט צריך לדעת לתאר בצורה ברורה וקלה להבנה. אחד ההיבטים החשובים ביותר של זה הוא לדעת מתי לספר מה קורה במשחק ומתי לתת למשחק לדבר בעד עצמו.

למשל, כשמתארים משחק, צריך לדעת איזה סוג של שחקנים נמצאים על המגרש ובאילו עמדות הם משחקים. זה גם מועיל אם הם יכולים לספק הקשר לגבי מה שקרה במשחקים הקודמים, כמו גם מידע רקע על קבוצות ושחקנים.

פרשן ספורט הוא מישהו שמגיב על אירוע ספורט, בדרך כלל בשידור חי. הפרשנים מסבירים על האירוע בזמן שהוא מתרחש, מספקים פרשנות למה שקורה ולמה זה קורה וגם עשויים לראיין שחקנים.

בקיצור

הכישורים המקצועיים של שדר ספורט טוב הם:

  • הכרת המשחק וכלליו.
  • מיומנות בדיבור ו/או בכתיבה.
  • יכולות לדבר או לכתוב בצורה ברורה ומשכנעת.
  • יכולת לנתח את המשחק, השחקנים והקבוצות.
  • יכולת לתאר את הפעולה בצורה ברורה כך שהמאזינים/צופים יוכלו לעקוב אחריה ללא בלבול.

להיות שדרן ספורט זאת עבודה מהנה במיוחד מכיוון שאתה זוכה לדבר על המשחקים/שחקנים שאתה מכיר ואוהב. 

בואו להיות חלק משדרני הספורט הבאים של ישראל

בעידן שבו התקשורת היא חלק בלתי נפרד מהיום יום שלנו, והקהל מחפש תוכן מגוון ומרתק, זה הזמן שלכם להצטרף לקבוצת השדרנים הבאים של ישראל. אנחנו מציעים לכם להשפיע, להרגיש ולצבור ניסיון בחווית לימודים מושלמת שמשלבת בין התחושה הייחודית של להיות בלב האירועים לבין בניית פרופיל מקצועי בעולם הספורט. באמצעות יכולות הדיבור, ההתנהלות, השידור והמידע, יהיו לכם את הכלים לשנות את הדרך בה אנשים רואים וחושבים ספורט. בקורס תקשורת ספורט של קול הספורט, תקבלו את המעטפת הרחבה ביותר כדי לפתח קריירה מקצועית בתחום שאתם אוהבים.

תוכן עניינים

לפרטים נוספים

עקבו אחרינו

פוסטים אחרונים

רוצים לשמוע עוד?

צרו קשר עכשיו בווטסאפ

עקבו אחרינו

דילוג לתוכן